MENU

ILIJA ŠOŠKIĆ: Svi smo u opasnosti, deplijan

 

 

ILIJA ŠOŠKIĆ: Svi smo u opasnosti

 

Deplijan, 2019.
B1 100 x 70cm, presavijeno
Zasebno hrvatsko i englesko izdanje
Tekst: Janka Vukmir

 

Ilija Šoškić (Dečani, 1935.) pripadnik je prve generacije jugoslavenskih umjetnika koji su radili u duhu novih umjetničkih praksi. Prije umjetnosti bavio se sportom i bio je državni prvak i reprezentativac SFRJ u bacanju kladiva. Umjetničku školu završio u Herceg Novom, studirao na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu i na Accademia di belle arti u Bologni. Od 1969. do 1972. godine živio je u Bologni, a od 1972. u Rimu. Svjetsku afirmaciju stekao suradnjom sa legendarnom rimskom galerijom L’Attico gdje je izlagao zajedno sa Janisom Kounellisom, Luigijem Ontanijem, Michelangelom Pistoletom i drugima. O njemu su pisali poznati kritičari poput Emilija Ville, Achila Bonita Olive, Maria Diacona. Izlagao na najznačajnijim međunarodnim ali i jugoslavenskim umjetničkim manifestacijama (Bijenale u Veneciji, Trigon, Jugoslavenska dokumenta, Aprilski susreti, itd.). Kao predavač gostovao je na najznačajnijim evropskim umjetničkim akademijama (Düseldorf, Rim, itd.). Umjetnička praksa Ilije Šoškića proteže se kroz više od pet decenija, a njegov rad obuhvaća elemente performansa, živih slika (tableau vivant), umetnosti ponašanja, gerilske umjetnosti, kulturnog i političkog mita, matematike i metafizike prirode. (Preuzeto iz kataloga Akcione forme, 2018.)

 

„U Šoškićevom  obimnom korpusu djela osnovno je pitanje borba za memoriju izjednačena s borbom  za slobodu umjetničkog izraza. A „U umjetnosti je moguće sve (i ništa.)“ govori kad objašnjava svoju umjetničku premisu i formulu za opstanak, osnovnog egzistencijalnog aksioma sadržanog u enigmatskom tisućljetnom palindromu Sator. Tu prohodnost koju Šoškić naglašava, a koja je prostorna i vremenska iako nije eksplicitna, vidljiva ili materijalno prisutna u radovima vezanima uz Pasolinija, ipak je prepoznatljiva u dugovječnom nizu radova: „Osnovno pitanje slučaja Pasolini je egzistencijalno pitanje prava na drugačijost, na biti drugačiji…. Ako jedno društvo ne može da osigura slobodan prostor za slobodu izraza onda to društvo nije društvo i nije civilizacija.“  Dobro je da se toga danas u Hrvatskoj prisjetimo, i zapamtimo.

…..

Sada se u Institutu za suvremenu umjetnost Šoškić predstavlja, u našoj dakako prvoj suradnji, izložbom „Svi smo u opasnosti“. Naziv izložbe preuzet je iz naslova posljednjeg Pasolinijevog, nedovršenog intervjua sa novinarom Furiom Colombom.  Izložbu sačinjavaju rad PPP. Nove ore dopo (Devet sati kasnije), foto-narativ snimljen devet sati nakon ubojstva Piera Paola Pasolinija, na samom poprištu događaja, 2. 11. 1975. godine. Bit će izložena dodatna dokumentacija i umjetnikova intervencija u prostoru koja će se odvijati uživo i nastajati  za vrijeme otvorenja izložbe na bitumenskoj ljepenci.“ Iz teksta J. V.