Maja Zećo (Bosna i Hercegovina / Škotska)
Uzdrmane budućnosti
kustos: Jon Blackwood (tekst Jon Blackwood: Uzdrmane budućnosti)
Institut za suvremenu umjetnost,
Trg kralja Tomislava 20, Zagreb
24. 10. 2024.
u 19:00 sati: Performance: Odbrana i zaštita
Performance počinje u 19:00 sati ispred Instituta za suvremenu umjetnost i održava se na ulici i u parku na Trgu kralja Tomislava
u 20:00 sati: Razgovor s umjetnicom i vodstvo po izložbi
u 20:30 sati: Otvorenje izložbe
Izložba ostaje otvorena do 16. 11. 2024.
Radno vreijeme galerije utorak – subota: 13 – 19 sati
Galerija će biti zatvorena u petak 1. i subotu 2. 11. 2024.
Ovo je prva samostalna izložba umjetnice zvuka i performansa Maje Zećo u Zagrebu, čiji je kustos Jon Blackwood. Zećo je iz Sarajeva, ali posljednjih deset godina živi i radi u Škotskoj.
Praksa Maje Zećo prati međuprostore i preklapanja između izvedbe, zvuka i pokretne slike. Izložba je izbor radova nastalih u kontekstu Škotske koji otvara te nijansirane odnose. Njezin je rad oduvijek imao snažnu izvedbenu podlogu, kao što se može vidjeti u Grains of Sound (2016.), gdje je umjetnica bila zakopana u tonu zemlje, iz koje se s vremenom pojavila.
Odnosi između zvuka i izvedbe dalje se razvijaju u djelu Silencer (2018. do danas), koje sadrži odijelo izrađeno od vrste materijala za prigušivanje zvuka koji se inače nalazi na zidovima radio postaja. Ovaj inherentno skulpturalni materijal obavija umjetnicu dok komunicira s publikom u javnim prostorima, snimajući sve zvukove i dijaloge s kojima se susreće pomoću binauralnih mikrofona. Ovo je relacijsko djelo koje je u razvoju i izvedeno je u nekoliko gradova između Aberdeena i Londona, oslanjajući se na teme izmještenosti, nelagode u javnom prostoru i raspona interakcija s publikom od zbunjenosti do humora.
Ako se Grains of Sound i Silencer oslanjaju na osjećaj izmještenosti i senzibilitet dijaspore, U potrazi za suncem problematizira nasljeđe modernizma i teške probleme oko globalnih migracija, kao odgovora na klimatske promjene. Naručeno od Umjetničke galerije Aberdeen kao odgovor na modernističku portretnu bistu J. D. Fergussona Eastre: Himna suncu, Zećo zauzi lik Eastre – figure zlatne božice transnacionalnih kvaliteta – otvara ograničavajuće imaginarije kolonijalizma i preslikava ih na njihove suvremene mutacije kao odgovor na migraciju, oslanjajući se na umjetničino vlastito iskustvo dijaspore i kritički odgovor na kretanje ljudi uzrokovano klimatskim promjenama i sukobima.
Obnovljena prisutnost u vijestima o ratu i razorne slike viđene iz ruske agresije na Ukrajinu i Nakbe u Palestini podupiru najnovija djela: zvučnu instalaciju i performans Dissolutions, prvi put prikazan 2022. u Summerhallu u Edinburghu i izveden u srpnju ove godine u Historijskom muzeju u Sarajevu; i novi performativni komad Odbrana i zaštita. To se djelomično odnosi na eroziju naših zajedničkih očekivanja da nas država štiti i na miran život, zajedno sa hitnošću da se sami pripremimo za našu zajedničku uzdrmanu budućnost.
Ukratko, ovo je izložba koja pokriva vrlo zabrinjavajuću suvremenu problematiku na izazovan, inventivan i ponekad duhovit način. Očekujte neočekivano!
Maja Zećo, porijeklom iz Sarajeva, a od 2015. živi u Škotskoj, interdisciplinarna je umjetnica koja se bavi umjetnošću performansa, zvukom i pokretnom slikom. U svom istraživačkom radu bavi se temama identiteta, dekolonijalnosti i idejama balkanskog futurizma. Kritičko istraživanje ovih tema dovelo je Maju do samopokapanja, ronjenja u vodu kako bi se prisjetila sjećanja, eksperimenata s oštećenjima osjetila i vježbanja izdržljivosti. Završila je doktorat temeljen na umjetničkoj praksi 2019. godine i predstavila je svoje radove u Ujedinjenom Kraljevstvu i inozemstvu, uključujući London, Corby, Leicester, Lincoln, Glasgow, Edinburgh, Perth, Aberdeen, Zürich, Sarajevo i sada Zagreb.
Jon Blackwood je pisac, pedagog i kustos koji živi između Aberdeena, Sarajeva i Skoplja. Povjesničar umjetnosti školovan na Sveučilištu St. Andrews i Courtauld Institute of Art, Sveučilište u Londonu, od tada je obnašao razne sveučilišne dužnosti i aktivan je istraživač na prostoru bivše Jugoslavije od 2006. Prethodne izložbe uključivale su Vlasništvo praznine: Jusuf Hadžifejzović (ISU Zagreb 2015), Zarobljena država (Summerhall, Edinburgh, 2017), Utopijski realizam: Mladen Miljanović (Peacock Visual Arts, Aberdeen, 2019) i Nothing’s Guaranteed: Izložba bosansko-futurizma (Summerhall, Edinburgh, 2022). Jon je autor nekoliko knjiga i eseja o umjetnosti iz bivše Jugoslavije i trenutno radi kao suurednik dviju antologija koje će objaviti Routledge 2025.: Yugoslav Hauntologies (ko-urednik s Jasminom Tumbas) i Contemporary Art from Bosnia-Hercegovina (suuredili Irfan Hošić & Claudia Zini).
Foto: Maja Zećo, Dissolutions, installation & performance, 2022, Summerhall, Edinburgh
Podrška: Grey’s School of Art, Robert Gordon University