MENU

ZEV ASHER Rat Art – Croatian Independents, (1997.) projekcija filma

ZEV ASHER: Rat Art – Croatian Independents, (1997.)
projekcija filma

Institut za suvremenu umjetnost
vas ljubazno poziva na projekciju dokumentarnog filma
Rat Art: Croatian Independents, 1997., 50′
redatelja i glazbenika
Zeva Ashera (9. 5. 1963. – 7. 8. 2013.)

u ponedjeljak, 4. 2. 2019. u 19:00 sati,
ISU, Trg kralja Tomislava 20, Zagreb

Uvod i razgovor nakon projekcije:
Janka Vukmir, Jadranka Vinterhalter i Darko Šimičić

Projekcijom filma Rat Art – Croatian Independents kanadskog redatelja dokumentarnih filmova Zeva Ashera Institut za suvremenu umjetnost započinje seriju programa posvećenih devedesetim godinama. U tom razdoblju kraja stoljeća umjetnosti u Hrvatskoj nije bila posvećivana pažnja zbog ratnih okolnosti, političkih, gospodarskih, društvenih i informacijskih promjena koje su se odvijale u Europi i svijetu. Serija programa odvijat će se tijekom čitave godine u Zagrebu i u Rijeci, i bit će organizirani u suradnji Instituta za suvremenu umjetnost, Muzeja Moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci i Rijeka 2020, Europska prijestolnica kulture.

Zev Asher je tijekom  1994. i 1995. u par navrata posjetio Hrvatsku, kada je prvenstveno kao glazbenik, putujući diljem zemlje dokumentirao i intervjuirao umjetnike s kojima se susreo. Ovi intervjui postali su temelj za njegov prvi dokumentarni film  ‘Rat Art: Hrvatski neovisni umjetnici u kojem razgovara s umjetnicima raznih umjetničkih disciplina, likovnim, glazbenim, grafičkim i modnim dizajnerima, glazbenim producentima, redateljima…. Video sagledava umjetnike koji stvaraju umjetnost u kontekstu društva u ratu.

Film je dovršen 1997. u neovisnoj koprodukciji Zeva Ashera i Sanje Živković, Box Trot Film.
Bio je premijerno prikazivan u Cinematheque Ontario, the Pacific Cinematheque , Vancouver, Kanada;  The University of Chicago, i Visible Evidence Documentary Conference at UCLA, SAD.
U Hrvatskoj je u organizaciji Instituta za suvremenu umjetnost film bio prvi puta projiciran u klubu Mama 17.02.2002., uz promociju CD Roma www.subversivemedia.com, i uz uvodno izlaganje Zeva Ashera. Drugi Asherov dokumentarac, koji je bio prikazan u KSET-u 19. 2. 2002. bio je posvećen kultnim kanadskim rockerima “Nihilism Spasm Band”, a uz projekciju je bio organiziran i Roughage nastup.
U Institut za suvremenu umjetnost sačuvana je VHS kopija filma koju nam je Zev ostavio na poklon i prikazujemo je digitaliziranu. Video je sniman Super 8 i Hi-8 kamerama.

U filmu sudjeluju (kronološkim redom):  
Svebor Kranjc, redatelj; Ivan Salaj, redatelj; Nenad Dančuo, umjetnik; Mirjana Vodopija, umjetnica; Antun Maračić, umjetnik; Pavo Urban, fotograf; Mladen Lučić / Art Film, likovni kritičar; Ivan Faktor, umjetnik; Dubravko Mataković, strip ; Satan Panonski /Ivica Čuljak, muzika, i njegova prijateljica Dubravka UjevićZdenko Franjić, glazbeni nakladnik i producent, Slušaj najglasnije; Psihomodo Pop / Davor Gobac, muzika; Stella Bernhard, modni dizajn; Vladimir Dodig Trokut / Antimuzej, umjetnik; Damir Bartol Indoš, umjetnik; Vlasta Delimar, umjetnica; Vlado Martek, umjetnik; Grupa šestorice autora, umjetnici; Mladen Stilinović, umjetnik; Labin Art Express, umjetnici ; Boris Demur, umjetnik; Krešimir Farkaš, član LAE, umjetnik; Metal Guru / Massimo Savić, muzika; Dejan Zahtila/LAE, Metal Guru, muzika; Let 3, muzika; Zoran Prlja Prodanović, glazbenik, Let 3; Robert Šimrak, umjetnik; Severina, muzika; Gonzo – Radislav Jovanov, redatelj glazbenih spotova; Alka Vujica, muzika; Toni Cetinski, muzika; Božesačuvaj / Albino Uršić i Boris Kuk,  grafički dizajn; i Sanja Živković, koproducentica.

„ART RAT: HRVATSKI NEOVISNI (umjetnici) (1997.) Redatelja Zeva Ashera je eksperimentalni dokumentarac o umjetničkoj subkulturi u ratom razorenoj Hrvatskoj, gdje se kreativnost i subverzija stapaju u živu zajednicu umjetnika. Film istražuje niz avangardnih umjetnika čija djela izravno predstavljaju redateljeve pomoću frenetičnih rezova, snimanja kamerom iz ruke, rock glazbu, a njegova zloslutna naracija daje RAT ART-u osobnu jedinstvenost.“
UCLA “Visible Evidence” documentary conference

„Fascinantni kolažirani dokumentarac Zeva Ashera RAT ART: Hrvatski neovisni umjetnici fokusira se na umjetnike koji rade u Hrvatskoj, narod koji je devastiran ratom u bivšoj Jugoslaviji. …Mnogi od tih umjetnika, koji su radili u glavnom gradu Zagrebu, bili su relativno udaljeni od ratne zone, dok su se drugi borili na prvoj liniji (legendarna punk ikona Sotona Panonski prijavio se u vojsku da bi mogao ukrasti tenk), ali svi su bili jednako svjesni utjecaja rata na njihovu naciju. Raspon umjetničkog izričaja u RAT ART-u je impresivan: u filmu se pojavljuju likovni umjetnici, glazbenici, modni dizajneri, umjetnici performansa, rock video redatelji, stripaši, fotografi, filmaši i još mnogi drugi. Iako među tim pojedincima postoje ogromne razlike, mnogi od njih dijele osjećaj da je, kako jedan od njih to kaže, “vrijeme stalo, a civilizacija nema šanse za napredak”. Poslijeratna Hrvatska obiluje ironijskim scenama poput putovanja automobilom uz “Autocesta bratstva i jedinstva” i izjave jednog umjetnika da je “najvažnija stvar u ovoj ratnoj situaciji bila odlučiti se i izabrati najudobnije mjesto za umiranje.“ RAT ARTom je Zev Asher razvio prepoznatljiv stil dokumentarnog filma; njegov pažljiv, oštrovidan rad s kamerama i brza, inteligentna montaža daju subjektima dokumentaraca trenutnu prisutnost i snažan osjećaj nužde. “
CINEMATHEQUE ONTARIO

ZEV ASHER (9. 5. 1963. – 7. 8. 2013.)
je bio eksperimentalni glazbenik i autor dokumentarnih filmova, iz Montreala, Quebec, Kanada. Sam ili s drugim glazbenicima je svirano po nazivima Nimrod, Roughage, Zev Asher, Bustmonster, Flying Testicle, The Sleazy Listeners i Starlet Fever.
S dvadeset godina napušta školovanje i odlaži živjeti u Japan od 1985 – 1987. Za noise glazbu je bio zainteresiran još otkako je kao tinejdžer u podrumu svojeg oca Stanleya Ashera, pasioniranog kolekcionara, našao dokumente o kultnom The Nihilist Spasm Bandu, o kojima je kasnije napravio i dokumentarac. U Japanu se također pridružio noise sceni, iz čega je kasnih 80ih proizašao i njegov alter-ego Roughage, s kojim nastupa u Japanu, Sjevernoj Americi i Europi, pa tako i u Hrvatskoj i regiji, u više navrata.
Devedesetih se kao artist in residence vraća u Medialinx Habitat/Canadian Film Centre, Toronto i VFS multimedia, Vancouver Film School. Polovicom devedesetih, u vrijeme kada je snimio filma Rat Art, živio je u Vancouveru.
Nakon što mu je 2003. godine dijagnosticirana leukemija, seli se u Kinu i snima film Subcultural Revolution: Shanghai o noise grupi Torturing Nurse. Uslijed bolesti, vratio se u Kanadu i započeo rad na dokumentarnom filmu Zev Asher:GWH, kojega nije dovršio.

Filmografija:
RAT ART: Croatian Independents,  1997, 47 min.
What About Me: The Rise of the Nihilist Spasm Band, 2000, 76 min.
Casuistry: The Art of Killing a Cat, 2004, 78 min.
Mission Holiday, 2006, 25 min.
Aqua Alta, 2007, 70 min.
Subcultural Revolution: Shanghai, 2008/10, 71 min.

Više o Zevu Asheru možete pročitati na 
http://www.squirrelgirl.com/zevasher/
http://alienatedinvancouver.blogspot.com/2014/02/the-zev-asher-memorial-interview.html
https://www.theglobeandmail.com/arts/music/musician-and-filmmaker-shocked-audiences-around-the-world/article14563477/

Naši drugi programi u tijeku:
Natječaj za Nagradu Radoslav Putar je otvoren do 10. 03. 2019.