MENU

NELA HASANBEGOVIĆ & DANIEL PREMEC: Izgubljeni identiteti

 

 

NELA HASANBEGOVIĆ & DANIEL PREMEC: Izgubljeni identiteti
18. 9. – 4. 10. 2013.
Kustos: Jonathan Blackwood

 

Trokanalna video instalacija pod nazivom “Izgubljeni identiteti”, se u prvom planu bavi pitanjem kulturocida u Bosni i Hercegovini. Autori iz ličnog iskustva progovaraju o ‘bolesti’ bosanskohercegovačkog društva u kojem je kultura i kulturni identitet generalno na margini, a pogotovo vizuelna umjetnost. Trenutna situacija u kulturi je rezultat višegodišnje politike usmjerene protiv svega što nosi prefiks bosanskohercegovački, i najbolje oslikava trenutnu tendenciju stvaranja etno-konfesionalnog društvenog poredka. Tim tendencijama se nastoji spriječiti, historijski gledano, kontinuirano afirmiranje multikulturalnosti i kulturnog zajedništva u bosanskohercegovačkom društvu, njegovanje kulturnih osobenosti svakog naroda, faktor uvezivanja a ne razdvajanja.

Muzeji i galerije najbolje oslikavaju probleme i životarenje čitave daytonske Bosne i Hercegovine, jer ostaju bez trajnog rješenja njihovog statusa i funkcionisanja. Vapaji i apeli za pomoć uprave i uposlenih u kulturnim institucijama, upućenih odgovornim političarima su rezultirali samo pukim obećanjima i jednokratnom financijskom pomoći. Okovani birokratskim nemarom i odlučni u tome da se ovakva agonija ne smije produžavati, uposlenici kulturnih institucija su bili prinuđeni da svoja vrata zatvore za recepijente. Umjetnička galerija BiH-a je prva koja je zatvorila svoja vrata za javnost 2011. godine, a za njom je 2012. godine uslijedilo zatvaranje Zemaljskog muzeja najznačanije kulturne institucije u Bosni i Hercegovini.

 

“Umjetnička galerija je kao modul – kolektor memorije koji oslikava naš identitet i multikulturalnost. Primarni cilj modula je da čuva, njeguje i educira generacije novih, mladih naraštaja, koji moraju biti svjesni njegove neprocjenjive vrijednosti. On kolektira djela kultnih ličnosti, koje su participirale u izgradnji našeg društva, kulturnog identiteta i historije umjetnosti.

 

“Umjetnica Nela Hasanbegović je umjetničkom intervencijom u javnom prostoru pod nazivom „ZATVORENO ZA JAVNOST // CLOSED TO PUBLIC“, reagovala na situaciju u kojoj se nalazi Umjetnička galerija BiH-a. Projekcija lanaca – okova na fasadi Umjetničke galerije BiH, je imala za cilj da podstakne građane/građanke Sarajeva i BiH da se pridruže i progovore o ovom za kulturni identitet značajnom pitanju, a ne da svojom šutnjom sudjeluju u razaranju multikulturnog identiteta Bosne i Hercegovine. Nakon prve umjetničke reakcije uslijedila je druga umjetnička intervencija, zvučna instalacija Daniela Premeca pod nazivom „VRIJEME JE ZA UZBUNU // IT IS TIME FOR ALERT”. Autor je „reagovao na sveopću situaciju u državi, njenu refleksiju na kulturu, na institucije kulture od državnog značaja i gubitak kulturnog identiteta. Oglašavanjem sirene za opću opasnost u trajanu od 30′ min. sa fasade Umjetničke galerije BiH-a, želim da skrenem pažnju građanstva da je situacija alarmantna.„

 

Autor na iritantan i provokativan način želi skrenuti pažnju javnosti da je bosanskohercegovačko društvo na pragu kolapsa čije će konsekvence imati refleksiju i na buduće generacije.

 

Nela Hasanbegović i Daniel Premec su inicijatori happening (hepeninga) koji se desio u februaru 2012. godine na tržnici Grbavica. Gdje su sa grupom internacionalnih umjetnika/umjetnica dijelili čaj prodavačima i kupcima, kao povod za dijalog. U trokanalnu video instalaciju su uključeni intervjuji, u kojima se pored odgovora na pitanja o problemima kulturnih institucija i kulture u cjelini, spontano dešavaju razgovori o egzistencijalnim sferama života ispitanika, socijalnom statusu i problemima unutar polja obrazovanja. Tržnica je odabrana ciljano, kao meeting point, jer je tržnica i u prošlim stoljećima predstavljala trg za izjašnjavanje javnog mnijenja.

Kompleksna politička situacija, manjkavost podrške umjetnički nadarenim kadrovima, neadekvatna strategija osnaživanja kulturne industrije i neadekvatan odnos prema kulturno-historijskom naslijeđu u Bosni i Hercegovini, uslovili su nastavak teškog stanja i u 2013. godini.
Ovo djelo nosi poruku koja se pored Bosne i Hercegovine referira i na druge zemlje regiona, u kojima se dešavala slična ili ista situacija sa zatvaranjem muzeja i galerija.

Nela Hasanbegović i Daniel Premec

 

 

Za realizaciju trokanalne video instalacije korišteni su: umjetničke intervencije / reakcije, izjave kustosica Umjetničke galerije Bosne i Hercegovine, novinski članci koji najbolje ilustruju višegodišnju situaciju u kojoj se nalaze kulturne institucije od državnog značaja, happening na tržnici Grbavica. Materijali datiraju iz 2011., 2012. i 2013. godine.